♥ follower

Selasa, 17 April 2012

Filem: BATTLESHIP terbaikkk...

Semalam en.suami beria2 ajak tgk movie BATTLESHIP, igt nak rest je kat umah smlm, mn taknye da la sabtu ahad lepas balik kg and sibuk dgn katering, pastu arini (selasa) nak buat bahulu pulak.. bile la masenye nak rehat..
 and i nie duk igt cite perang2 kapal ke hape, so disebabkan suami yg nak pg i sebagai isteri layankan aje.. Dalam kepala otak da set siap2 tidoq la i nanti bile cite separuh jalan...

En. suami suh beli tiket online pulak tu takut tiket abis, i da kate arinie bukannye hari minggu so walk in je, tak soldout punye la tiket... Tapiii ambikkk ngekooo penuh panggungggg... Nasib baik i dengar ckp suami.. :)
Memula start cite cam boring2 je siap ade scene bercumbu-cumbuan yg keterlaluan, pastu bisik kat suami " cam boring je cite nie, cium-cium la, cite nie yg abg nak tgk sangat tu ek.. ish is NAUZUBILLAH ", saje je perangat en.suami.. haha bg suami hangin...
Pastu da masuk suku cerita.. da ade scene terkejut2.. mata pun da bukak besaarrr smpai habis cite...
Best rupenye, tak rugi la kirenye pg tengok... tak ngantuk langsung, byk scene yg best2 and tertungu2 ape yg akan jd lepas tu.. Abis je cite en.suami tgk i " aikkkk igtkan tido td " ceehhh sempat perli isteri nmpk... aisshhhh





Rihanna pun ade belakon.. :)

Sinopsis Filem :
Bertempat di kepulauan Hawaiian, sebuah latihan laut bersama beberapa negara di dunia telah dilakukan untuk mendapatkan kerjasama serta mempereratkan hubungan di antara negara. Di antara yang turut serta adalah NAVY dari US, dan juga negara Jepun.
Lt. Alex Hopper (lakonan Taylor Kitsch) yang telah ditugaskan kepada kapal perang USS John Paul Jones adalah adik kepada Stone Hopper (lakonan Alexander Skarsgard), Stone Hopper adalah commanding officer kepada kapal USS Sampson. Alex Hopper telah jatuh hati kepada Samantha Shane (lakonan Brooklyn Decker) yang juga merupakan anak kepada Vice Admiral Shane (lakonan Liam Neeson).
Pada awal cerita, ada disebut bagaimana alien telah dihubungi dengan adanya alat perhubungan dan satelit yang dipancarkan dari sebuah pulau. NASA telah membuat kesimpulan bahawa adanya sebuah planet yang sama jarak seperti matahari dan bumi, yakni adanya hidupan di sana yang boleh kita kenali. Pancaran satelit itu telah dipancarkan setiap 17 jam dan menunggu maklum balas alien tersebut.
Hinggalah pada satu keadaan, 5 kapal angkasa alien telah mendarat laju ke arah tempat latihan budak-budak NAVY itu tadi. Sedar-sedar Alex Hopper dah ada dalam lingkungan kapal angkasa alien tu, dan perlu memimpin kapalnya untuk selamatkan dunia.

Apa yang best?
Dah semestinya kesan grafiknya sememang terbaik! Dari awal hinggalah ke akhir filem ini, korang akan dihujani dengan debaran dan penuh aksi dari kedua-dua pihak. Aksi ketenteraan laut yang ditunjukkan dan koordinasi yang baik dalam filem ini oleh sebuah kapal perang US. Boleh dikatakan keterujaan amatlah tinggi, tambah-tambah bila dipertengahan filem ini, kapal hero Alex Hopper perlu one-on-one dengan kapal canggih milik alien.
Jika korang bukan peminat filem tentera/navy pun, korang mesti minat filem yang ala-ala transformers kan? Yup, tak dinafikan bila filem ini sedang ditonton, terpikir banyak scene dan karaktor alien yang menyerupai filem Transformers yang terakhir tu. Cara kapal angkasa alien yang tersasar satu dan melanggar bangunan, lepas tu ada benda bulat yang berpusing macam destroyer dalam transformers. Sampai satu tahap, patutnya alien dah boleh menang terus dah korang rasa sebab diorang amatlah kuat dan canggih.

Barisan pelakon tidak menghampakan, dengan adanya watak hero yang kadang-kadang buat kerja gila dan tidak pandai memimpin di awal cerita. Seterusnya, ada beberapa watak yang menjadikan filem ini kelakar, seperti watak Ordy (lakonan Jesse Plemons) yang banyak bercakap dan tidak yakin pada diri sendiri. Selain itu, ditampilkan Rihanna sebagai Petty Officer (GM2) Cora Raikes, yang mana beliau adalah pengendali senjata dalam kapal USS John Paul Jones. Mantap tak awek pegang senjata?
Apabila kapal mereka telah dimusnahkan selepas menentang kapal alien ketiga, tiba masa untuk mereka bersama dengan para veteran dalam sebuah kapal lama. Banyak lawak ditampilkan pada babak ini, dan seronok juga menonton ahli veteran ini bersama-sama ingin berjuang dengan team hero kita ni. Cuma, part bawak kapal lama nih pengarah terlebih seronok menjadikan kapal tu macam di luar biasa kuatnya. Apabila sauh kapal ini diturunkan untuk membelok, tetiba teringat scene dalam Pirates of the Carribean. Haha.
Apa yang tak best?
Filem ni ada jugak kekurangannya, di sebalik watak yang tidak banyak di-develop oleh pengarah dan juga kadangkala dilihat seperti tidak banyak dialog yang bagus, satu kelemahan besar adalah pada alien tu sendiri. Yup, alien nih boleh dikatakan ber-teknologi tinggi bila korang tengok sahaja kapal mereka yang serba canggih siap boleh terbang-terbang lagi dan senjata plak memang sangat dasyat. Tapi, kapal-kapal alien nih macam lembab dan tak settle habis je semua kapal dalam lingkungan mereka masa tiba. Dah la, siap ada tanda hijau dan merah untuk mereka bunuh atau tidak, so problem jugak alien nih kurang cerdik jadinya.
Yang tak best lagi, awek tak berapa nak cun! Hahaha. =P
Kesimpulannya, filem ini sangatlah berbaloi untuk ditonton di panggung wayang. Korang layankan saja kesan khas grafiknya dan jalan cerita yang sangat menarik. Ada beberapa part yang perlu tutup mata, dan jangan tengok lama-lama ok. Kami berikan 4.5/5 bintang untuk filem ni. Terbaik dari ladang! Titanic mode perang!!

* kredit to kakiwayangdotcom.



2 pengkritik hebat:

ProfHariz berkata...

Ramai cakap citer battleship nie best tapi masih belom ada masa nak tonton di wayang :)

~emma~ berkata...

tu la, Profhariz bz sgt.. :)